perjantai 27. joulukuuta 2013

Lähtövalmisteluja!



Aattelin nyt kertoa vähän tiivistetysti vielä mun lähtövalmisteluista ja kuinka tää homma nyt ylipäätään toimii, ku tiiän, et sukulaiset, ketkä on ihan pihalla koko hommasta, ni tulee lukee tätä varmasti jossain vaiheessa ja tietty, jos jotku tulevat au pairit tätä joskus lukee, ni saavat tästä jotain apua!!

Mullahan siis tää koko hakemus projekti veny ihan älyttömästi, olin ensin toisella järjestöllä, minkä kautta tein hakemuksen ja odottelin ja odottelin, eikä siellä asiat toiminut sitten yhtään! Ensiksi siellä pääsin kyl nopeesti aloittamaan hakemuksen teon, mutta en saanut hakemuksen täyttämisvaiheessa minkään laista tukea, olin ihan yksin, järjestöltä ei vastattu mun viesteihin tai jos vastattiin, ni sain odotella vastausta viikon vähintään, olin todella pettynyt järjestöön. Siellä jouduin tilaamaan rikosrekisteriotteen ja käymään lääkärintarkastuksessa, ennen kuin pääsin edes haastatteluun? Siitähän tuli sitte melko paljon lisäkuluja, kun lahessa ei ainakaan päässyt kaupungille lääkärintarkastukseen, vaan mun piti käydä yksityisellä..



Noh, sielt ekalta järjestöltä ei missään vaiheessa tullut, kuin yks match, ehkä kesäkuun puolessa välissä, siitä ei sitten ikinä tullut mitään, sitten jäin odottelemaan ja odottelemaan, mutta loppujen lopuksi päädyin vaihtamaan järjestöä! Ja olen erittäin tyytyväinen, Cultural carella on toiminut kaikki tosi hyvin, oon saanu tosi paljon tukea suomalaisilta järjestön työntekijöiltä, perheitä tuli yhtenään, ja vihdoin mullekki löyty se perhe! Cultural carella on se hyvä juttu, että mun ei tarvitte maksaa yhtää mitään, ennen kuin on varmistunut, että pääset lähtemään! Paitsi peruutusturvan saa maksaa 39 euroo, mikä sit suojaa sua, jos perheen varmistumisen jälkeen tulee jotain ongelmia! Mutta, tuo 39 euroo mun ymmärtääkseni pitää maksaa sit jokatapaukses myöhemmin? Emmä kyl varma oo!!



Nytte sitte perheen löytymisen jälkeen mun piti maksaa noin viikko perheen varmistumisen jälkeen järjestön ohjelma maksu, mikä on 595 euroa.

Sitten tuli vakuutusten pohtimisen aika, meijä äiti kyseli meijä omalta vakuutusyhtiöltä vertailun vuoksi, että mikä on kannattavinta, mutta päädyttiin sitten cc:n omaan vakuutukseen, kun se oli halvin sekä kattavin kaikista. Otin kaikki lisä jutut siihen, koska oon varma, jossei mulla oo täysiä vakuutuksia, ni mulla tapahtuis just jotain sellasta, mitä se vakuutus ei korvais ja olisin vararikossa sen jälkee! Vakuutus kaikille 13 kuukaudelle tuli maksamaan yhteensä 610 euroa, mutta oon melko varma, että saan rahani takasin vuoden aikana, sillä, oon aina kipeenä ja aina ravaamassa jossain lääkärillä, ni jos siellä joutuis ilman vakuutusta käymään, ni tulis useampien tonnien lasku, ihan  varmasti!

Sitten piti hoitaa vielä uudestaan rikosrekisteriote ja lääkärintodistus, vanhat eivät käy, koska Cc:llä pitää olla rikosrekistetiote ja lääkärintodistukset olla tuoreampia kuin kolme kuukautta.. Joten taas tilaamaan rikosrekisteriotetta, mikä maksaa 11 euroa, eli nyt oon maksanu sen jo kahteen kertaan, sitten tää kalliimpi osuus eli lääkäri, onneks sain samalta lääkäriltä, keneltä sain silloin aikasemminki, ni sain ees vähän halvemmalla, et lääkärintarkastus hinnat pyörii siin 20 euron ja sadan euron välillä, suunnillee!

Hammaslääkärissä kävin kanssa yksityisellä nyt ennen lähtöä, ihan vaan sen takia, ettei siel jenkeis tarvis käyä :D mut se ei nyt liity mitenkää tähän..

Viisumihässäkkä oli sit seuraava maksettava juttu, siinä piti käyä ottamas kuva, missä oli tosi tarkat määräykset, se kuva makso jotain 30 euroo ja sitte itse haastattelu ja viisumi makso 120 euroo mulle, mut se vaihtelee kurssin mukaa, et välillä se on ollu paljon enemmänkii.. Ja sit piti olla kirjekuori, missä on postimerkkejä kuuden euron ja kahenkymmenensentin arvosta!

Sitte oli viel se kansainvälinen ajokortti, mikä makso mulle yhteensä 42 euroo postituksineen yms..

Onhan tähä saanu rahaa palamaan, mut onneks äiti on tukenu mua rahallisesti näis au pair asioissa!

Toivottavasti tää avars sulle, joka asiasta kysyi, ni yhtään mitään.



Sitte mult kysyttii myös sitä, et miten mun vanhemmat on suhtautunut tähän lähtöön.. Noh, äiti on tukenu mua alusta lähtien, sehän on maksanu mulle kielimatkan, ku olin viistoista, ni äiti on kyl tukenu tätä mun maailman näkemis intoa, et se ei missää vaiheessa oo ollu mun ja mun haaveitten tiellä! Ja äiti on sanonu tulevansa kattomaa mua ainaki kerran, mut on ollu puhetta myös kahesta kerrasta, mikä olis ihan huippua.



Iskä ei ottanu mun lähtöä ihan yhtä hyvin ja se ei oikee ymmärtäny ehkä, et mistä oon tän idean saanu, mutta mul oli jo haaveena yläasteella, että sitten ku meen lukioo, ni lähen vaihtoon ja niin ja nii, mutten ikinä menny sit ihan täyslukioo, ni se sitte jäi, no amiksen ekalla mul alko kytee ajatus, että mähä lähen au pairiks sitte jenkkeihin, ku valmistun, ni iskä ei ehkä ottanu sitä ikinä tosissaa, et mä muka voisin oikeesti lähtee ja sitte se pelkää, että jään sille tielle ja vaikka mitä, mutta kyllä mä oon sieltä takasin suomeen tulossa, mut haluan kertätä ittelleni uusia kokemuksia, nyt ku mulla on siihe viel mahdollisuus!





Tänne suomee jää muutenki tosi paljon tosi tärkeitä ihmisiä mulle ja mul tulee kaikkia hirmu ikävä, mutta mun on pakko tehä asioita nyt, ku oon vielä nuori ja nauttia elämästä.. Tiiän et au pairina olo ei varmasti tuu olee aina helppoa ja vaikeita päiviä varmasti tulee, mut kyl ku mulle on annettu tälläi mahdollisuus, ni haluan sen ehdottomasti käyttää!!








Onnee, jos joku jakso lukea loppuu, enkä jaksa alkaa lukee läpi, että toivotaan, ettei hirveesti kirjotusvirheitä ja muutenkaa mitää liiba laabaa oo tullu kirjoteltua (:

- Hanna


3 kommenttia:

  1. Hellou! Oon joskus aiemminki kommannu sua. Mä oon edelleen stuck tossa Eur Aupair järjetössä ja ku lähetän sähköpostia ni ehkä sellanen 3pvä menee et ne vastaa ja todellakaan mitään tukee ei oo tullu eikä apua! Ajattelin ootella tässä vielä pari viikkoo ja sit vaihtuu munki järjestö kyllä CC:hen!! Mäki siis oon siinä Eur Aupair extensions ohjelmassa oikeestaan sen rahan takia mut ei tästä näy tulevan mitään. 3.12 lähetin hakupaketin sinne ja ne lähetti sen sit eteenpäin et se on ollu jo 9.12 asti jenkeissä. EI yhtäkään yhteydenottoo...?! Oon siis 26v perhepäivähoitaja ja yli 5 vuoden työkokemus..ni öö missä vika?!?!?! Elokuussa 27 joten sitä ennen pitäs päästä lähtee! Täällä suuttunut EurAupairin asiakas (kohta entinen!) :D Mut äääh ihanaa sä pääset kohta toteuttaa sun unelmaa...Oon NIIIIN kade!! :) Tsemppii hirveesti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo muistanki sut!! Ja suosittelen todella järjestön vaihtamista, jossei asiat hoidu! Itse tein niin, että olin kummankin järjestön kirjoilla siihen asti, että löysin perheen, cc:ltä tuli se 13 matchia ja apia:lta tuli kaksi ja se eka tuli juhannuksena ja toinen sen jälkeen, kun mulla oli perhe varmistunut jo cc:ltä, ei oikeen homma toiminu, mut ei ehkä kannata heittää sitä ekaa järjestöä heti poiskaan, ku ethän sä sille joudu mitään maksaa ennen, ku perhe on löytyny!

      Toivottavasti sullekin löytyy perhe ja tuolla kokemuksella luulis löytyvän!! :)

      Kiitti, mä en malttais millää odottaa, et pääsen lähtee jo!!

      Poista
    2. Joo niin tosiaan ei pidä vielä "erota" tuosta Euraupairista vaikka liittyski CC:hen..Ärsyttää vaan toi rahanmeno. Jouduin käymään yksityisellä lääkärintarkistuksessa (120e) ja maksaa sen haastattelumaksun (26e) ja rikosrekisteriotteen (jonka tilasin vahingos tuplana 22e) ni nyt sit noi kaikki vissii uusiks jos vaihtaa järjestöö..Mut niinku sanoitki et mitäpä sitä ei unelmansa eteen tekis. Tiiä vaikka satuttas samoille huudeille sit kuhan mäki pääsisin vaan sinne :) Otan sit suhun uudemman kerran yhteyttä kuhan alkaa asiat rullaamaan. :D

      Poista